Några tankar om improvisation
En personlig bakgrund
Detta ämne är föremål för mångas intresse idag
- både musiker och teaterarbetare har de senaste decennierna utvecklat
improvisationstekniken alltmer. På Uppsala Universitet finns det en kurs
där man rentav kan ta akademiska poäng i improvisation.
Jag växte upp med en halvgalen jazzpianist till pappa - Lasse Werner - som
manifesterade sig själv tillsammans med sina vänner i musikaliska experiment
hemma i vardagsrummet. Detta tillsammans med ett starkt teaterintresse hos mig
under många år utgör grunden i mitt förhållningssätt
när det gäller improvisation. Medan jag under barndomen ägnade
mig åt att utforska musikens byggstenar genom att lära mig klassiska
pianostycken utantill via gehör (jag kunde inte noter) så var jag
desto mer benägen att fokusera på den fria improvisationen i de olika
teatergrupper som jag var aktiv i - ända fram till tjugoårsåldern.
När
jag senare kom att hålla i den så kallade "Yrkesträningen
för skådespelare under perioder av arbetslöshet" på Teaterhögskolan
träffade jag Keith Johnstone, den kanadensiske teatermannen som skrev boken "Impro" -
något av en bibel för alla skådespelare som sedermera kom att
utgöra en pool inom "Teatersport".
Johnstones tänkande om
de agerandes olika inverkan på varandra, och möjlighet att direkt
påverka skeendet i en improvisation genom ändrade förhållnings-
och tänkesätt, blev för mig användbart även i musikalisk
improvisation.
Jag fokuserade tidigt på dialogen, samspelet, kommunikationen
snarare än på utforskandet av en musikalisk idé, eller ett
instruments möjligheter. När så gruppen Altair bildades 1994
tyckte jag att jag hittat det perfekta forumet för den här typen av
vidareutveckling.
Musikterapeutisk improvisation
Eftersom jag under drygt tio år arbetat med musikterapeutisk improvisation
tillsammans med klienter har jag också influerats mycket av själva
lyssnandets betydelse i ett samspel. Som terapeut måste man sätta
Den Andre i absolut fokus, rikta in hela sin förmåga på att
söka möta vad vederbörande berättar eller uttrycker i sitt
musicerande. Vidare har man som terapeut att på ögonblicket avgöra
hur det bäst kan bemötas. Ska man söka spegla klienten musikaliskt,
bör man härbärgera klienten musikaliskt eller är det läge
för en konfrontation osv... Det gör att terapeutens musikaliska intuition
tränas och finputsas.
När jag har lett kurser i improvisation i skiftande sammanhang (såväl
ensam som med Altair) har jag också kunnat konstatera hur svårt det är
att verkligen lyssna! Jag ser en likhet i svårigheten att verkligen se
när man ska försöka teckna/måla av något, en ting
eller en person. Det kräver verklig koncentration för att titta och
se istället för att hela tiden hemfalla till att avbilda så som
man tror att det ser ut, alltså enligt det inre seendet. Det är inte
fråga om att värdera dessa olika perceptionsnivåer - det är
bara det att de är relevanta och användbara i olika situationer.